Ordensreglerne er udtryk for foreningens og medlemmernes opfattelse af god skik og opførsel på foreningens arealer og de hertil knyttede boliger. Udover nedenstående ordensregler henvises i øvrigt til vedtægterne for Solbærmarken, hegnsloven samt lokalplan nr. 4.17 + 4.19 (Silkeborg Kommune).
Almene retningslinjer
§ 1. Der må ikke i foreningens område drives erhvervsvirksomhed eller anden virksomhed, herunder heller ikke fra egen grund eller boligenhed, hvis dette er til gene for andre medlemmer af foreningen.
§ 2. Grundejere, der udlejer deres hus, har ansvaret for, at ordensreglerne er lejerne bekendt.
§ 3. Ejerskifte skal straks meddeles til bestyrelsen, med oplysninger om den nye ejers navn, adresse, telefon nr. og e-mailadresse samt overtagelsesdato, jf. også vedtægterne
§ 4. Tilsvarende skal adresseændring for medlemmer, der ikke bebor deres bolig i foreningen meddeles bestyrelsen.
§ 5. Ved overtrædelse af ordensreglerne kan bestyrelsen skriftligt gøre den enkelte parcelejer opmærksom på overtrædelsens art med anmodning om, at forholdet rettes inden for en given tidsfrist. Ved tvist vil dette blive behandlet som et civilt søgsmål.
§ 6. Enhver klage over bestyrelsens afgørelse i forhold til overholdelse af ordensreglerne jf.
§ 7 skal være skriftlig og begrundet og være indgivet til bestyrelsen inden den angivne frist til at bringe en overtrædelse af ordensreglerne til ende.
§ 8. Hvor andet er anført i vedtægterne, skøde eller deklaration er dette gældende frem for nærværende ordensregler.
Snerydning og glatføre-bekæmpelse
§ 9. Snerydnings- og glatførebekæmpelsespligter på grundejerforeningens fællesveje og stier administreres af bestyrelsen, der sikrer at dette udføres.
Bestyrelsen er også pligtig at sørge for at der er tegnet behørig forsikring, der dækker personskade sket som følge af sne og is på foreningens veje, fortove og stier.
Vedligeholdelse af fællesarealer
§ 10. Grundejerforeningens fællesarealer vedligeholdes både ved aftale med anlægsgartner og ved fællesarbejde med deltagelse af foreningens medlemmer.
Grundejerforeningens bestyrelse indkalder efter behov til fællesarbejdsdage, hvor de enkelte medlemmer, i videst mulige omfang, har pligt til at stille med mindst en person. Fællesarbejdet fordeles normalt over 2 arbejdsdage i hver sin weekend, så alle har mulighed for at deltage.
§ 11. Vedligeholdelse af de grønne områder på fællesarealerne koordineres af bestyrelsen, eller et udvalg udnævnt hertil, hvor udvalgsformanden er medlem af bestyrelsen, jf. vedtægterne § 10.
Det er således ikke tilladt for den enkelte grundejer at foretage ny-plantning eller fjernelse af planter samt beskæring af buske og træer mv. på fællesarealerne i strid med den til enhver tid gældende beplantnings- og vedligeholdelsesplan for området.
Træer på fællearealer vil kun blive fældet, hvis de vurderes at udgøre en umiddelbar risiko for person-sikkerhed, og kan kun fældes med godkendelse fra foreningens bestyrelse.
Konstateres det, at et medlem har ageret i modstrid med ovenstående, kan genoprettelse ske for medlemmets regning efter at bestyrelen har adviseret medlemmet herom.
Beplantning på de enkelte private grunde samt beplantning i hegn mv. som er tilstødende til
grundejerforeningens områder falder uden for foreningens vedligeholdelse og opsyn. Det henstilles til alle medlemmer at undgå beplantning på egen grund til gene for naboer og andre medlemmer.
§ 12. Det henstilles at undlade at opbevare materialer som f.eks. jord, sten, fliser m.m. på veje, stier, vendepladser, fortove rabatter m.m. uden forudgående accept fra bestyrelsen og advisering af nærtboende medlemmer, der kan have gene heraf. I alle tilfælde skal opbevaring være af midlertidig karakter.
§ 13. Det henstilles, at der ikke smides nogen form for affald som f.eks. haveaffald og husaffald på fælles-arealer eller hegn og arealer stødende op til foreningens område. Al henkastning af enhver form for affald er således forbudt, og fjernelse heraf kan ske for medlemmets regning, efter advisering herom.
Hvis der afholdes private arrangementer på grundejerforeningens fællesarealer påhviler det det enkelte medlem at sørge for oprydning umiddelbart efter arrangementets afslutning.
§ 14. Private hække langs veje, fortove og stier skal af tilstødende grundejere beskæres – så de ikke er til gene for forbipasserende.
§ 15. Der må ikke fjernes bænke eller andre effekter og installationer, som tilhører grundejerforeningen.
Tilsvarende må der ikke fjernes beplantning og sten mm. fra foreningens område eller de tilstødende hegn og arealer.
Fælles grønne områder
§ 16. Brugen af de fælles grønne områder sker på eget ansvar
§ 17. Brugere af de fælles grønne områder skal sikre, at der efter brug ryddes for eventuelle glasskår, samt øvrige emner, der kan være til skade for andre brugere, herunder særligt børn. Øvrig affald, herunder særligt cigaretskodder, bedes fjernet umiddelbart efter besøg.
§ 18. Konstatering af mangler og/eller hærværk på de grønne områder, bænke og øvrige mulige fælles anlæg og installationer mv. bedes meddelt bestyrelsen hurtigst muligt.
Husdyr
§ 19. Angående husdyr henvises til gældende politivedtægt (Hundeloven §3).
Eventuelle efterladenskaber skal fjernes umiddelbart af ”hundelufteren”.
Veje og trafik
§ 20. Der må maksimalt køres med en hastighed af 30 km/t på vejene i foreningens område, hvis andet ikke er angivet.
Motor- og knallertkørsel på de interne stier må ikke finde sted.
Ridning med heste må kun finde sted på de asfalterede veje og således ikke på rabatter, fortove, stier og andre grønne områder.
§ 21. Medlemmer skal parkere deres køretøjer på egen grund, og gæster kan parkere på de asfalterede fællesveje, hvor det kan gøres uden at være til gene for naboer og andre medlemmer. Parkering på græs-rabatterne samt øvrige grønne fællesarealer må ikke finde sted.
Fællesarealer må endvidere ikke anvendes som fast tilkørselsvej til egen grund.
§ 22. Trailere, campingvogne og lignende må ikke parkeres ud over 48 timer på grundejerforeningens områder.
Tilsvarende gælder for lastbiler, busser og lignende, der endvidere ikke må være parkeret i tidsrummet mellem kl. 19.00 og kl. 07.00.
§ 23. For at sikre udsyn for trafikanter ved indfaldsvejene er det kun tilladt at sætte “Til salg”-skilte op ud for den enkelte grund og ikke langs øvrige veje. Skiltene skal fjernes straks efter et salg er effektueret.
Bestyrelsen kan foranledige skiltning fjernet for et medlems regning efter advisering om fjernelse.
Kontingent og betalinger
§ 24. Betaling af kontingent og bidrag skal ske som fastsat af generalforsamlingen jf. vedtægterne § 5.
Bestyrelsen foranlediger at medlemmerne orienteres om besluttede betalinger, som medlemmerne er pligtige at betale. Dette gælder såvel de generelle betalinger som besluttes af generalforsamlingen, som beløb som enkelte medlemmer er eller kendes skyldige til foreningen.
Bestyrelsen kan fastsætte betalingsfrister, og i tilfælde hvor betaling ikke sker rettidigt kan bestyrelsen fastsætte rimelige gebyrer for påmindelser, rykkerbreve og inkassobehandling.
Gebyret for påmindelser er 100 kr. og tilsvarende er gebyret for rykkerbreve 100 kr. pr. brev uanset om dette er ved traditionel fysisk post eller via e-mail eller lignende.
Gebyrer for inkassobehandling omfatter alle eksterne omkostninger til f.eks. advokat, retsgebyrer mv. tillagt 100 kr. pr. brev.
__________________
Vedtaget på generalforsamlingen XX. XXXXX 2022.
Andet: Hjemmesiden betales af mps-solutions